Samba, jungle en eindeloze stranden - Reisverslag uit Ubatuba, Brazilië van Rosa Mien Nieuwenhof - WaarBenJij.nu Samba, jungle en eindeloze stranden - Reisverslag uit Ubatuba, Brazilië van Rosa Mien Nieuwenhof - WaarBenJij.nu

Samba, jungle en eindeloze stranden

Blijf op de hoogte en volg Rosa Mien

12 December 2017 | Brazilië, Ubatuba

Verderweg van huis wordt ieder klein dingetje, een ding. De vervulling van de dag kent minder druk en dat brengt ontspanning met zich mee. Waar ik de vorige keer uitkeek naar een verwachtingsvolle reis, zonder dat ik daar kleur aan kon geven, verwachtte ik deze keer herkenning maar werd verrast. Deels omdat ik me bagger slecht heb voorbereid om zolang mogelijk heel het samen zijn te kunnen genieten en deels omdat dit Brazilië is.
8,5 miljoen vierkante kilometer maakt Brazilië een machtig groot land. Een land van grote verschillen met een onderliggende toon van discriminatie richting het overgrote deel van de bevolking, maar ik, ik ontmoet de blanke middenklasse.
Studenten en hippies met hoop op verbetering, jongeren die vechten voor hun seksuele geaardheid, protesteren tegen de abortie wet en jointjes roken.
Alleen reizen in een land waar je de taal niet spreekt is niet altijd makkelijk, maar de moeite die mensen doen om zich verstaanbaar te maken en de barmhartigheid van alle open deuren, stellen me gerust. Ik geniet van de lokale festiviteiten, maar waar de Samba alles een zonnig en verenigend kleurtje geeft, is veiligheid triest genoeg niet altijd een gegeven. De Luxe die wij kennen ons daar niet over te hoeven bekommeren is ongekend. Daar staat tegenover dat de stranden en Caipirinhas eindeloos zijn en het junglegeweld ongekend. Mooi zeldzaam en zeldzaam mooi.

  • 12 December 2017 - 18:20

    Vera:

    Roos,

    Met genot gelezen, prachtig geschreven.
    Bijzonder hoe je van grote fenomenen tot kleine details opvallen.
    Keep up!

    Liefde

  • 12 December 2017 - 19:07

    Mayke:

    Mooi stukje roos en blijf scherp en geniet vooral xxxc

  • 13 December 2017 - 00:51

    Kaat:

    Mooi Roosje! Geniet ❤

  • 13 December 2017 - 00:51

    Kaat:

    Mooi Roosje! Geniet ❤

  • 13 December 2017 - 00:51

    Kaat:

    Mooi Roosje! Geniet ❤

  • 13 December 2017 - 23:15

    Judith:

    Snuif op Rosa...al die ontmoetingen en ervaringen....neemt niemand je ooit af!

  • 23 December 2017 - 23:45

    Rianne:

    Veel plezier Rosa!
    Een vriendin van me zoekt altijd een lokale taalklas op, volgt wat lessen en doet meteen nieuwe kennissen op. Misschien ook wat voor jou?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Ubatuba

Rosa Mien

Wanneer je aan een kindje vraagt wat hij of zij later zou willen worden, kun je nou eenmaal een antwoord als ‘beroemd’ verwachten. Je hoopt altijd een beetje af te wijken van de rest maar dit valt in werkelijkheid altijd weer even tegen. Zo wou ook ik (vroeger) beroemd worden.. Waar andere kinderen echter profvoetballer, dierenarts of acteur verkozen. Wou ik iemand beroemds worden, en niet zo maar iemand, nee, Pipi Langkous.. Alleen in een huis zonder ouders die zeggen wat je moet doen, zelf de regels maken en elke dag koekjes en snoepgoed voor ontbijt, lunch en avond eten. Zeg nou zelf welk kind droomt daar nou niet van? Pipi had echter een ding waar ik samen met vele andere vandaag de dag nog steeds jaloers op ben, een onbekommerde vrijheid. Vandaar dat ik op deze site ook zo vrij ben geweest om ‘van den Nieuwenhof’ in ‘Langkous’ te veranderen. Dat ik met deze reis eindelijk de vrijgevochten vogel mag worden die ik altijd al heb willen zijn..!

Actief sinds 01 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1517
Totaal aantal bezoekers 7783

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 21 Juli 2013

Mijn eerste reis

12 November 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: